ul. Krakowska 19, 15 - 875 Białystok tel/fax (85) 742-13-41 zpsw@um.bialystok.pl Dyrektor Dorota Rodziewicz

Zespół Placówek Szkolno - Wychowawczych w Białymstoku

Szkoła Podstawowa Nr 35 Specjalna i Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy w Białymstoku

Szkoła z tradycją, rok zał. 1975
Misja: Każdy uczeń zgodnie ze swoimi możliwościami zdobywa najwyższe umiejętności, odnosi sukcesy, realizuje się jako członek społeczności.
środa, 01 kwiecień 2020 15:32

Układ dotykowy

Napisane przez Karolina Targońska

Układ dotykowy 

Układ dotykowy jest największym i najbardziej pierwotnym systemem zmysłowym .Pomaga różnicować to, czego dotykamy i gdzie jesteśmy dotykani .Ostrzega przed nieoczekiwanymi  lub niebezpiecznymi wrażeniami dotykowymi .Ma wpływ na poczucie bezpieczeństwa, równowagę emocjonalną, koncentrację uwagi i funkcje ruchowe.

Odbieranie wrażeń dotykowych odbywa się za pomocą czucia powierzchniowego i różnicującego. Czucie powierzchniowe  pozwala nam lokalizować miejsce dotyku bez udziału wzroku, odróżniać faktury materiału, powierzchnie i kształty. Czucie różnicujące to odbieranie wrażeń związanych z bólem , temperaturą i ciśnieniem .

Nieprawidłowości w zakresie odbierania i przetwarzania bodzców dotykowych to nadwrażliwość lub obronność dotykowa .

Charakterystyczne objawy nadwrażliwości dotykowej to:

-postawa wycofująca, wzdryganie się na dotyk, niechęć do fizycznego kontaktu z rówieśnikami

-unikanie wszelkich manipulacji w obrębie głowy , twarzy i jamy ustnej

-nadruchliwość i zaburzenia koncentracji uwagi

-preferowanie bycia ubranym od stóp do głów, noszenie obszernych ubrań, niechęć do zdejmowania butów

-nietolerancja określonych konsystencji potraw

-unikanie lepienia, malowania palcami i zabaw np. w piasku

-trzymania przyborów do pisania opuszkami palców

Normalizacja układu dotykowego

1.Masaże fakturowe

2.Masaż okolicy głowy , szyi , barków – głaskanie rozciąganie , poklepywanie

3.Masaż głowy – głaskanie , klepanie , ugniatanie , ostukiwanie

4.Malowanie palcami – farbami , budyń , kisiel , pianka do golenia

5.Baraszkowanie , toczenie się po  zróżnicowanych strukturach

6.Szczotkowanie , masowanie dłoni  myjkami , szczotkami , dywanikami o różnej fakturze.

7. Zabawy w materiale sypkim : wsypujemy do dużej miski na zmianę :fasole , ryz , piasek, kisiel. Zachęcamy dziecko do zabawy danym materiałem np. poprzez wyjmowanie ukrytych  w materiale sypkim drobnych zabawek,

8.Ściskanie różnego rodzaju piłeczek , ściskaczy o zróżnicowanej fakturze.

9.Domina dotykowe – dobieranie w pary figur o tej samej fakturze bez kontroli wzroku

12. Turlanie połączone z zawijaniem w sprężysty materiał ( karimatę , folię bąbelkową, kołderkę).Zawijamy , uciskamy , odwijamy .

13.Uciskanie, wałkowanie ,ubijanie całej powierzchni ciała duża piłką. Dziecko leży na brzuchu , zachowujemy kierunek od góry  do dołu.

14.Chodzene przez tunel , przeciskanie się przez dwie płaskie powierzchnie.

15. Ciąganie dziecka ułożonego na kocu, za ręce , nogi  w leżeniu zmiennym : na brzuchu, na plecach

16.Niedzwiedzie uściski.

ŻRÓDŁO

Bożena Odowska – Szlachcic  „Terapia Integracji Sensorycznej „