ul. Krakowska 19, 15 - 875 Białystok tel/fax (85) 742-13-41 zpsw@um.bialystok.pl Dyrektor Dorota Rodziewicz

Zespół Placówek Szkolno - Wychowawczych w Białymstoku

Szkoła Podstawowa Nr 35 Specjalna i Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy w Białymstoku

Szkoła z tradycją, rok zał. 1975
Misja: Każdy uczeń zgodnie ze swoimi możliwościami zdobywa najwyższe umiejętności, odnosi sukcesy, realizuje się jako członek społeczności.
środa, 08 kwiecień 2020 09:42

Stymulacja zapachowa

Napisane przez Karolina Targońska

Podczas stymulacji zapachowej , należy używać naturalnych wyrazistych zapachów.

Aromatoterapia polega na oddziaływaniu na zmysł węchu poprzez

-wdychanie zapachów

-masaż z zastosowaniem określonych olejków

-kąpiele aromatoterapeutyczne

Wdychanie zapachów może odbywać się bezpośrednio, to jest poprzez przystawianie buteleczki z zapachem bezpośrednio pod nos. Aromat można też wdychać ,wykorzystując kominki zapachowe lub nawilżacze na grzejniki.

Podczas masażu olejkiem zapachowym , wybieramy technikę, którą dziecko lubi .Może to być oklepywanie, rozcieranie, opukiwanie czy używanie masażerów.

Olejki zawierające wyciągi z :

Migdałów i zielonej oliwki- nawilżają skórę

Zielona herbata- antybakteryjne i przeciwzapalne

Pomarańcza, lawenda i melisa – uspokajają

Gardenia –stymuluje krążenie

Cytryna –harmonizuje napięcie układu nerwowego

Eukaliptus – wspomaga układ oddechowy i wpływa na poprawę nastroju

Imbir- przeziębienie

Mięta – niedrożność zatok

Cynamon-trawienie

Zalecenia ,ćwiczenia i propozycje strategii terapeutycznych

Przy nadwrażliwości należy:

-ograniczyć stosowanie zapachowych środków czystości i higienicznych

-zrezygnować z aromatycznych przypraw i ograniczyć intensywne zapachy powstające podczas gotowania niektórych potraw

-wybierać pokarmy o łagodnym smaku

-używać świeżego powietrza i zapachu zmielonej kawy jako neutralizatorów

-często wietrzyć mieszkanie i pościel

-umiejscowić pokój dziecka z dala od kuchni

-uprzedzić dziecko podczas wprowadzania nowego zapachu

-nie podawać zapachów bezpośrednio pod nos

-terapię rozpocząć od zapachów łagodnych i mało wyrazistych

-posługiwać się wyłącznie zapachami naturalnymi

-szczególnie używać zapachów cynamonu , wanilii i owoców cytrusowych

Przy podwrażliwości należy :

-stworzyć w najbliższym otoczeniu okazję do  częstego stykana się z różnymi zapachami

-poprzez podawanie naturalnych zapachów z dalszej odległości odzwyczajać od wąchania z bliska przedmiotów i osób

-stosować ostre i wyraziste zapachy

-aromat podawać bezpośrednio pod nos i nazywać go

-nie charakteryzować zapachu (przyjemny lub nieprzyjemny)

-wykonywać ćwiczenia w rozpoznawaniu zapachu z zamkniętymi oczami

Propozycje ćwiczeń i zabaw stymulujących zmysł węchu :

-określnie preferencji zapachowych dziecka (lubisz ten zapach?)

-ustawianie pojemników z zapachami  od najbardziej przyjemnego do najbardziej niemiłego samodzielnie przez dziecko lub z naszą pomocą.

-rozpoznawanie zapachów z naszą pomocą

-łączenie zapachów w pary

-rozpoznawanie po zapachu i dotyku przypraw wcześniej poznanych i omówionych

-kojarzenie bez udziału wzroku zapachów z łazienki czy kuchni, np. mydło, wanilia, płyn do kąpieli , kawa mielona

-szukanie ukrytego zapachu

-klasyfikowanie zapachów w kategorie według rysunków (co pachnie lasem , kuchnią , łazienką, morzem ,łąką)

Źródło- Bożena Odowska –Szlachcic „Terapia integracji sensorycznej „.

Karolina Targońska