
Program edukacyjno-terapeutyczny
,, Wielozmysłowe cztery pory roku”
Cel główny:
Wspieranie rozwoju fizycznego i intelektualnego oraz procesu rewalidacji, terapii i rehabilitacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną poprzez wykorzystanie bogactwa świata przyrodniczego i bodźców płynących z otoczenia naturalnego, ekspresji muzycznej i plastycznej w integracji ze środowiskiem rówieśniczym.
Cele szczegółowe:
-- stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania oraz pozytywnych relacji uczeń – nauczyciel,
uwrażliwianie dzieci i młodzieży na poczucie bycia w przestrzeni oraz na piękno przyrody w najbliższym otoczeniu szkoły i domu jakim są tereny zielone :las, łąka , ogródki kwiatowe,
- aktywizacja uczestników zajęć poprzez oddziaływania polisensoryczne o charakterze przyrodniczym,
- usprawnianie narządu wzroku, słuchu, smaku, ruchu, węchu poprzez wykorzystywanie właściwości elementów przyrodniczych: barw, smaków, zapachów, faktury, plastyczności, wydawanych dźwięków,
- usprawnianie motoryki dużej i małej, koordynacji wzrokowo- ruchowej, percepcji oraz koncentracji uwagi ,poprawa kondycji fizycznej i odporności poprzez pobyt na świeżym powietrzu, spacery, aktywność ruchową
oraz wykonywanie prostych prac porządkowych i związanych z pielęgnacją roślin ozdobnych,
- akcentowanie potrzeby dbałości o środowisko, kształtowanie postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą na co dzień,
- rozwijanie zdolności społecznych poprzez wspólną pracę oraz przestrzeganie ogólnie przyjętych norm współżycia w grupie,
- włączenie do zajęć uczniów z nauczania indywidualnego,
– zwiększenie możliwości funkcjonowania w większej grupie niż zespół rewalidacyjno- wychowawczy, klasa czy grupa wychowawcza.
Opis programu
Treści edukacyjne
I Zajęcia kształtujące zmysły.
1. Stwarzanie uczestnikom zajęć bezpośredniego kontaktu z najbliższym otoczeniem przyrodniczym:
- wyjścia na zewnątrz ( na powietrze), doznanie poczucia przestrzeni i pobytu w różnych warunkach atmosferycznych ( wysoka i niska temperatura, opady deszczu, śniegu, wietrzna pogoda itp.)
z uwzględnieniem odpowiedniego ubrania i zapewnieniem warunków bezpieczeństwa.
- doświadczanie bezpośredniego kontaktu z otaczającą przyrodą ( pobyt w wybranych ekosystemach np. las, łąka pole itd.)
2. Pozyskiwanie naturalnego materiału przyrodniczego ( zbieranie darów przyrody, kwiatów, traw itp.
3. Uczestnictwo w sadzeniu i pielęgnacji roślin kwiatowych ( wysiew nasion, sadzenie cebulek, sadzenie kwiatów doniczkowych, obserwacja wzrostu, zabiegi pielęgnacyjne).
4. Oglądanie slajdów i pokazów multimedialnych na dużym ekranie ( w stopniu dostosowanym do poziomu i możliwości uczestników zajęć) związanymi z poszczególnymi porami roku.
Wykorzystywanie sytuacji umożliwiających słuchanie głosów z otoczenia (przejazd samochodów, głosy rozmów, śpiew ptaków, cisza w lesie, szum wiatru itp.
II Muzyka i ruch.
1. Słuchanie utworów muzyki klasycznej i piosenek tematycznych, związanych z daną porą roku.
2. Tworzenie dźwięków na instrumentach perkusyjnych oraz podejmowanie prób wydobywania dźwięków z różnych przedmiotów z wykorzystaniem materiału przyrodniczego.
III Ekspresja plastyczna
1. Oglądanie kolorowych ilustracji, plansz, książek, albumów, pokazów i prezentacji o tematyce przyrodniczej .
Organizacja przebiegu programu
Działania zostały zaplanowane na okres całego roku szkolnego zgodnie z harmonogramem:.
Harmonogram realizacji programu ,,Wielozmysłowe cztery pory roku” w roku szkolnym 2020/2021 zakłada ,że spotkania będą odbywały się 1 raz w miesiącu.
Spotkania jesienne(wrzesień, październik, listopad)
Moduł I –Zajęcia kształtujące zmysły:
Moduł II-Muzyka i ruch
Moduł II Ekspresja plastyczna
malowanie liści odbijając dłoń pomalowaną farbą
Spotkania zimowe (grudzień, styczeń, luty)
Moduł I –Zajęcia kształtujące zmysły:
Moduł II-Muzyka i ruch:
Moduł III-Ekspresja plastyczna:
- wykonanie bałwana za pomocą płatków kosmetycznych
Spotkania wiosenne (marzec, kwiecień, maj)
Moduł I –Zajęcia kształtujące zmysły:
Moduł II-Muzyka i ruch:
Moduł III-Ekspresja plastyczna:
Spotkanie letnie (czerwiec)
Moduł I –Zajęcia kształtujące zmysły:
Moduł II-Muzyka i ruch:
Moduł III-Ekspresja plastyczna
Praca indywidualna(z każdym dzieckiem): malowanie drzewa letniego gąbką z farbami
Praca grupowa:Wakacje (Kolaż).
Treści programowe są realizowane zgodnie z harmonogramem w poszczególnych grupach. Ze względu na obostrzenia związane z epidemią wyłączone są spotkania integracyjne.
Małgorzata Szkiłądź
Małgorzata Tenderenda
Dzisiaj 42
Wczoraj 52
Tygodniowo 94
Miesięcznie 1318
Razem 138096
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.