
W naszej Placówce wykorzystujemy czytanie uczestniczące jako jedną z form terapii komunikacji. Dzieci z trudnościami w porozumiewaniu się chętnie uczestniczą w takiego typu aktywnościach, łączących naukę i zabawę.
Korzyści płynące z czytania uczestniczącego:
1. Budowanie motywacji do nauki czytania.
2. Budowanie wspólnego pola uwagi.
3. Rozwijanie słownictwa i wzbogacanie wiedzy.
4. Stworzenie możliwości do posługiwania się symbolami wykorzystywanymi w komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
5. Budowanie poczucia sprawstwa i rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów.
i wiele innych...
Zachęcamy do wspólnego czytania uczestniczącego w formie online. Pod linkiem książeczka pt. „Szukamy wiosny”, bedąca autorskim opracowaniem p. Iwony Ropiak i p. Justyny Trochimczuk.
https://docs.google.com/presentation/d/1crcWqD3qcdHnKJz4ova0P_wGiLb8YoF_/edit#slide=id.p1
W ramach projektu Chce się komunikować w miesiącu marcu odwiedziliśmy miejsca kultury tj. muzeum, operę, teatr, wystawę obrazów.
W miesiącu kwietniu sklep zoologiczny. Chłopcy za pomocą symboli PCS używali zwrotów grzecznościowych oraz komunikowali się ze sprzedawcą. Cel osiągnięty- zakupiliśmy pokarm dla naszych szkolnych rybek.
Z końcem października zakończyliśmy obchody Międzynarodowego Miesiąca AAC (komunikacji alternatywnej i wspomagającej). W tym roku, poza symbolami PCS, skupiliśmy się na metodzie porozumiewania się jaką są gesty - zarówno naturalne, jak i Makaton. W zależności od preferencji i możliwości uczniów mogą być one bardzo prostym i skutecznym sposobem komunikowania się, a potrzebne są do ich stosowania tylko własne ręce!
Do poznania i nauki niektórych gestów posłużyła specjalnie zredagowana bajka "Czerwony Kapturek". Wprawdzie aktualna sytuacja epidemiologiczna nieco pokrzyżowała plany realizacji zadania niektórym klasom, ale efekty wykorzystywania gestów i innych sposobów komunikowania się możemy zobaczyć na prezentacji. Zapraszamy do jej obejrzenia, jak również nauki gestów Makaton.
Zespół AAC (Iwona Ropiak, Alicja Miłkowska, Elżbieta Oksiejczuk-Prusak)
Budowanie komunikacji z osobą z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością jest niezwykle trudne, z uwagi na przejawiane trudności w nadawaniu i odbiorze informacji. Rola partnera komunikacyjnego osoby z niepełnosprawnością głęboką polega na bacznym obserwowaniu i wnikliwym interpretowaniu nadawanych komunikatów w sposób celowy i mimowolny. Rozpoznanie, interpretacja i nazwanie sygnału nadawanego przez dziecko sprawi, że dostrzeże ono zależności pomiędzy swoim zachowaniem, a prezentowaną reakcją partnera.
Bardzo istotną aktywnością stosowaną w komunikacji, jest przekaz wspomagany. W przypadku osób z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością, przekaz wspomagany jest najczęściej stosowany w postaci sygnałów dotykowych, stosowanych przez partnera komunikacji, na ciele osoby z niepełnosprawnością. Sygnały dotykowe pozwolą osobie z niepełnosprawnością przewidywanie – co się wydarzy, jaka nastąpi aktywność, a to wpłynie na poczucie bezpieczeństwa, które jest warunkiem dobrej komunikacji.
Uczenie się korzystania i wykorzystania sygnałów dotykowych, czyli sygnałów uprzedzających to proces długotrwały. Wielokrotne używanie danego sygnału w określonej sytuacji, stanie się adekwatnie zrozumianym sygnałem uprzedzającym o czynności, jaka ma nastąpić.
Nasza szkoła, podobnie jak w ubiegłym roku włączyła się do międzynarodowej akcji, której celem jest propagowanie wiedzy na temat komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Tegoroczne hasło brzmiało „Wspólnie przełamując milczenie”. Aby skuteczniej wspierać rozwijanie kompetencji komunikacyjnych naszych uczniów, tym razem postanowiliśmy przygotować książeczki do czytania „uczestniczącego”. Jest to technika edukacyjna dedykowana dzieciom słabo mówiącym i niemówiącym, zakładająca naprzemienne odtwarzanie tekstu. Podczas interaktywnego czytania dziecko ma możliwość uczestniczenia w procesie czytania, co stymuluje jego myślenie, naukę języka, nowego słownictwa oraz ułatwia rozumienie i zapamiętywanie czytanego tekstu. Często wymaga adaptacji - książek o specjalnej konstrukcji i narzędzi do komunikacji. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu nauczycieli powstało kilkanaście bardzo różnych książeczek, z których nasi uczniowie posługujący się AAC z chęcią i dużym zaciekawieniem korzystają. Obcowanie z książką to świetna zabawa, dzięki której nasi podopieczni mają również wiele okazji do zastosowania lub doskonalenia umiejętności posługiwania się symbolami.
Zapraszamy do obejrzenia efektów naszej wspólnej pracy.
Dzisiaj 15
Wczoraj 48
Tygodniowo 210
Miesięcznie 483
Razem 141935
Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce.