Zalecenia, ćwiczenia i propozycje strategii terapeutycznej:
Przy nadwrażliwości należy:
Nadwrażliwości smakowej często towarzyszy nadreaktywność dotykowa we wnętrzu jamy ustnej.Należy wówczas przeprowadzić trening odwrażliwiania sfery oralnej.
Przy podwrażliwości zaleca się:
Ćwiczenia i zabawy stymulujące smak i rozszerzające repertuar potraw:
Żródło: Bożena Odowska-Szlachcic „Terapia integracji sensorycznej”.
Podczas stymulacji zapachowej, należy używać naturalnych wyrazistych zapachów. Aromatoterapia polega na oddziaływaniu na zmysł węchu poprzez
Wdychanie zapachów może odbywać się bezpośrednio, to jest poprzez przystawianie buteleczki z zapachem bezpośrednio pod nos. Aromat można też wdychać, wykorzystując kominki zapachowe lub nawilżacze na grzejniki.
Podczas masażu olejkiem zapachowym, wybieramy technikę, którą dziecko lubi. Może to być oklepywanie, rozcieranie, opukiwanie czy używanie masażerów.
Olejki zawierające wyciągi z:
Zalecenia, ćwiczenia i propozycje strategii terapeutycznych
Przy nadwrażliwości należy:
Przy podwrażliwości należy:
Propozycje ćwiczeń i zabaw stymulujących zmysł węchu:
Źródło: Bożena Odowska–Szlachcic „Terapia integracji sensorycznej".
Układ przedsionkowo – proprioceptywny
Układ przedsionkowy i układ proprioceptywny to najczęściej rozwijające się i dojrzewające systemy zmysłowe.Receptory układu przedsionkowego znajdują się w uchu wewnętrznym i mają ścisły związek anatomiczny z systemem słuchowym. Receptory układu proprioceptywnego (czucia głębokiego) zaś rozmieszczone są w mięśniach, ścięgnach i stawach.
Układ przedsionkowo – proprioceptywny umożliwia odbieranie doznań związanych z ruchem i zmianami w ruchu.Wpływa na utrzymanie równowagi, świadomości przestrzeni, właściwe napięcie mięśniowe, koordynację i płynność ruchu. Od jego prawidłowego działania zależy kształtowanie się i rozwój funkcji ruchowych czuciowych i poznawczych.
Właściwie dobrane ćwiczenia stymulujące układ przedsionkowy normalizują działanie systemu nerwowego. Wpływają również na rozwój funkcji słuchowo – językowych oraz na odbiór wrażeń przez inne systemy zmysłowe.
Niedojrzałość układu przedsionkowego przejawia się charakterystycznymi zaburzeniami w funkcjonowaniu dziecka na co dzień oraz trunościami w nauce.
Nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu przedsionkowego mogą mieć charakter podwrażliwości lub nadwrażliwości (niepewność grawitacyjna).
Dysfunkcje o charakterze podwrażliwości przedsionkowej przejawiają się
Zaburzenia w kontroli postawy
Niepewność grawitacyjna - dysfunkcje o charakterze nadwrażliwości przedsionkowej – przejawiają się
System propriocepcji blisko współpracuje z układem przedsionkowym, odbiera informację z mięśni, stawów, ścięgien. Prawidłowe działanie tego systemu wpływa na sprawne poruszanie się i wykonywanie czynności ruchowych bez konieczności kontroli wzrokowej. Pomaga budować schemat ciała i poczucie, gdzie znajdują się nasze części ciała i jak się poruszają.Układ proprioceptywny ma duży wpływ na rozwój funkcji motorycznych i koordynację ruchów.
Charakterystyczne objawy zaburzeń w zakresie propriocepcji to:
ŻRÓDŁO
Bożena Odowska – Szlachcic „Terapia Integracji Sensorycznej"
Układ dotykowy jest największym i najbardziej pierwotnym systemem zmysłowym.Pomaga różnicować to, czego dotykamy i gdzie jesteśmy dotykani.Ostrzega przed nieoczekiwanymi lub niebezpiecznymi wrażeniami dotykowymi.Ma wpływ na poczucie bezpieczeństwa, równowagę emocjonalną, koncentrację uwagi i funkcje ruchowe.
Odbieranie wrażeń dotykowych odbywa się za pomocą czucia powierzchniowego i różnicującego. Czucie powierzchniowe pozwala nam lokalizować miejsce dotyku bez udziału wzroku, odróżniać faktury materiału, powierzchnie i kształty. Czucie różnicujące to odbieranie wrażeń związanych z bólem, temperaturą i ciśnieniem.
Nieprawidłowości w zakresie odbierania i przetwarzania bodzców dotykowych to nadwrażliwość lub obronność dotykowa.
Charakterystyczne objawy nadwrażliwości dotykowej to:
Normalizacja układu dotykowego
ŻRÓDŁO
Bożena Odowska – Szlachcic "Terapia Integracji Sensorycznej"
Integracja sensoryczna - co to jest?
Dr Ayres (twórczyni metody SI) definiuje integrację sensoryczną jako proces, w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego organizmu wrażeń, tak by mogły być wykorzystane w celowym, zakończonym sukcesem działaniu.
W każdej chwili nasz mózg bombardowany jest niezliczoną ilością bodźców płynących z oczu, uszu, nosa, skóry, mięśni, ścięgien i stawów, a także ze zmysłu przedsionkowego - czujnika siły grawitacji znajdującego się w błędniku, który rejestruje wrażenie ruchu naszego ciała. Mózg musi sobie poradzić z napływającymi informacjami - przyjąć je, przetworzyć i odpowiednio zareagować. Jeśli nie potrafi odebrać sygnału z któregoś ze zmysłów albo go źle zinterpretuje - nie potrafimy właściwie zadziałać w określonej sytuacji.
Metoda integracji sensorycznej to, najogólniej mówiąc, system ćwiczeń, które mają nauczyć mózg właściwego reagowania na bodźce zewnętrzne. Terapia określana jest jako terapia naukowej zabawy. Dziecko wykonuje ćwiczenia i zabawy ruchowe, które poprawiają jakość odbierania, przesyłania i organizowania bodźców, czyli ogólnie jakość funkcjonowania systemów sensorycznych.
Dla kogo?
Ze względu na szczególne potrzeby rozwojowe i terapeutyczne metoda IS wykorzystywana jest w pracy z dziećmi:
Podczas sesji terapeutycznej wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt. Są to m.in.: piłki rehabilitacyjne Bobathów, deskorolki, równoważnie, sprzęt podwieszany - wałek, hamak, huśtawka tarczowa, platforma terapeutyczna, a także drobny sprzęt rehabilitacyjny typu: piłki, szczotki, obciążniki, rozmaite faktury materiałów.
ul. Krakowska 19
15 - 875 Białystok
tel/fax (85) 742-13-41
Dyrektor Anna Małgorzata Samborska