W ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości nasza szkoła wzbogaciła się o nowy sprzęt w postaci drukarki 3D. Nowoczesny sprzęt wywołał duże zainteresowanie wśród uczniów, których w świat druku 3D wprowadza p. Marcin Surmacewicz. W ostatnim czasie w szkole dominowała tematyka związana ze świętami Bożego Narodzenia, w związku z tym postanowiliśmy wydrukować piękne, zielone ażurowe choinki. Wydruk 3D jest dość czasochłonny, wymaga cierpliwości, uczniowie z zaciekawieniem obserwowali ten proces, niewątpliwie warto było czekać na efekt końcowy. W głowach rodzą się kolejne pomysły na wykorzystanie nowego urządzenia. Zapraszamy do fotogalerii.
Jesień w tym roku jest słoneczna i kolorowa, po kilku lekcjach z podstawy obsługi aparatu mieliśmy za zadanie wykonać zdjęcia o tematyce - jesienne dary i kolory. W szkole w DPS zdjęcia zostały umieszczone na tablicy, cieszymy się że Wam się podobają nasze zdjęcia Przedstawiamy Wam efekty naszej pracy 🎬.
Pozdrawiamy
Kuba, Wiktor, Szymon U., Ania i Szymon Ł.
W ramach udziału w rządowym programie #LaboratoriaPrzyszlosci w naszej szkole powstało laboratorium kreatywności. Zakupiona została stacja pogodowa, która pozwala obserwować i opisywać pogodę. Uczniowie na początku zostali zapoznani z symbolami pogody, przeprowadzili szczegółowe obserwacje z wykorzystaniem stacji, wykonali ilustracje odzwierciedlające zaobserwowane warunki pogodowe.
Nasi uczniowie z radością i ogromną pasją korzystają ze sprzętu zakupionego w ramach udziału naszej szkoły w rządowym programie #LaboratoriaPrzyszłości. Nowoczesny sprzęt daje możliwości rozwijania pasji i zainteresowań. Uczniowie zostali zapoznani z obsługą aparatu i rozpoczęli swoje pierwsze kroki w obszarze fotografii. W październiku odbyła się sesja fotograficzna z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu oraz lampy do oświetlenia. Podczas sesji powstały piękne zdjęcia.
Projekt edukacyjny „Foto - lekcja”
Zatwierdzony decyzją rady Pedagogicznej z dnia 15.09.2022
Opracowanie i prowadzenie: Anna Rogalska, Dorota Rodziewicz, Joanna Żarska
Uczestnicy: klasa 5c, 7a, 8d, z możliwością dołączenia uczniów z innych klas.
Projekt skierowany jest do uczniów szkoły podstawowej z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. „Foto lekcje” to forma ciekawego zaspokajania potrzeb poznawczych uczniów i rozwijania ich zainteresowań, z jednoczesnym uwzględnieniem ich zróżnicowanego funkcjonowania. Rezultatem działań w ramach projektu będzie umożliwienie funkcjonowania uczniów w życiu społecznym, ich rozwój poznawczy, oderwanie od codzienności i pokazanie możliwości ciekawego spędzania czasu wolnego. Pozwoli na rozwijanie kreatywności, twórczej postawy i indywidualnych talentów naszych uczniów.
Cele główne projektu:
Cele operacyjne (uczeń adekwatnie do swoich potrzeb i możliwości):
Metody pracy:
Środki dydaktyczne:
- sprzęt zakupiony w ramach projektu MEN „Laboratoria przyszłości”
Czas trwania projektu : IX 2022 – VI 2023
Plan projektu i harmonogram działań:
Projekt zakłada realizację zajęć w oparciu o cele i założenia indywidualnie w klasach oraz podczas wspólnych warsztatów. Realizacja projektu będzie aktualizowana zgodnie z potrzebami możliwościami uczniów. Istnieje możliwość dokonywania zmian w trakcie trwania projektu w celu pełnej realizacji założeń projektu.
Ewaluacja działań: obserwacja zachowań uczestników projektu, obserwacja stopnia zaangażowania uczniów w realizację projektu. W ramach ewaluacji omówione będą zajęcia klasowe oraz warsztaty wspólne. Przewiduje się możliwość utworzenia wystawy z prac uczniów. Uczestnikom projektu zostaną przygotowane dyplomy.
Opracowanie i realizacja:
Anna Rogalska
Dorota Rodziewicz
Joanna Żarska
6 października 2022 r. dbyła się pierwsza wyprawa do lasu w ramach szkolnego innowacyjnego projektu edukacyjnego "Szumi dookoła las". Pierszym terenem leśnym, do kórego się wybraliśmy był Rezerwat Antoniuk w Białymstoku. Projekt jest realizowany w klasach 5a i 5b, opiekunami projektu są p. Alicja Olech, p. Justyna Trochimczuk i p. Marcin Surmacewicz.
Podstawowym celem działań projektu jest wykorzystanie środowiska naturalnego - lasu jako bazy do realizacji zadań edukacyjnych. Przekazywanie uczniom treści edukacyjnych i kształtowanie umiejętności społecznych, komunikacyjnych, samoobsługowych w otoczeniu żywej przyrody to główny sens projektu. Jego innowacyjność polega nie tylko na nietypowym otoczeniu ucznia podczas realizowania zajęć edukacyjnych i terapeutycznych- las i jego wpływ na samopoczucie dziecka stanowi sam w sobie rodzaj terapii.
Ważnym elementem projektu są zasady wspólnej pracy podczas pobytu na leśnych lekcjach. Jedną z nich jest brak nagród i kar. Całkowita dowolność wykonywania działań sprawia, że stają się one atrakcyjne same w sobie, ale tylko wtedy gdy pozwolimy je wykonywać dzieciom w dowolnie wybranym przez nich momencie. Projekt ten z założenia ma dać czas dla dziecka na samodzielną i własną decyzję podjęcia aktywności poznawczej.
Cele szczegółowe projektu to:
Szkoła bierze udział w Rządowym Programie Laboratoria Przyszłości.
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
I Komunikat - zrealizowaliśmy 60% środków na zakup sprzetu do nastepujących zajęć - laboratoria:
1. Laboratorium fotograficzne
- aparat fotograficzny, oświetlenie do realizacji nagrań, statyw z akcesoriami
- gimbal, mikroport, mikrofon kierunkowy
2. Laboratorium gospodarstwa domowego:
- lodówka, blender, robot kuchenny, zestaw sztućców, zastawa stołowa, zestaw noży
- zestaw desek do krojenia, sito druszlak, stolnica, miski
3. Laboratorium kreatywności:
- mikrokontroler z czujnikami i akcesoriami, stacja pogodowa
- drukarka 3d, dyktafon,
Zakupiony sprzęt będzie wykorzystany na zajęciach rozwijających kreatywność.
II Komunikat - zrealizowalismy pozostałe 40 % środków na zakup sprzętu do zajęć.
Zakupilismy zewnętrzną stację pogody oraz laptop do drukarki 3d.
Rodzaj zajęć: Funkcjonowanie osobiste i społeczne Temat zajęć: Ptaki zimą Prowadząca: mgr Alicja Olech |
zobacz/pobierz |
Rodzaj zajęć: Funkcjonowanie osobiste i społeczne Temat zajęć: Walentynki Prowadzący: Katarzyna Siemienowicz |
zobacz/pobierz |
Rodzaj zajęć : Zajęcia rozwijające komunikowanie się Temat zajęć: Znam różne rodzaje sklepów i opowiadam o nich z zastosowaniem AAC Prowadzący: Iwona Ropiak |
zobacz/pobierz |
Rodzaj zajęć: Funkcjonowanie osobiste i społeczne Temat zajęć: Wiosna na talerzu Prowadzący: Joanna Jurgiel |
zobacz/pobierz |
Rodzaj zajęć: Rewalidacja indywidualna Temat zajęć : Rozwijanie funkcji poznawczych z wykorzystaniem technologii cyfrowej. Prowadzący zajęcia: Justyna Trochimczuk |
zobacz/pobierz |
Rodzaj zajęć: Funkcjonowanie osobiste i społeczne Temat zajęć: Wiosna-nowa pora roku. Prowadzący: Krystyna Szymańska |
zobacz/pobierz |
Rodzaj zajęć: Funkcjonowanie osobiste i społeczne Temat zajęć: Powitanie wiosny Prowadzący: Olga Ziółkowska |
zobacz/pobierz |
Rodzaj zajęć: Funkcjonowanie osobiste i społeczne Temat zajęć: Utrwalamy polskie symbole narodowe. Prowadzący: Dorota Zaniewska |
zobacz/pobierz |
Rodzaj zajęć: Funkcjonowanie osobiste i społeczne Temat zajęć: Marcowa pogoda Prowadzący: Katarzyna Siemienowicz |
zobacz/pobierz |
Rodzaj zajeć: Funkcjonowanie osobiste i społeczne Temat zajęć: Wiosenne powroty - bocian. Prowadzący:Katarzyna Siemienowicz |
zobacz/pobierz |
Rodzaj zajęć: Zajęcia rozwijające komunikowanie się Temat zajęć: Szukamy wiosny Prowadzący: Iwona Ropiak, Justyna Trochimczuk |
zobacz/pobierz |
W roku szkolnym 2021/2022 nasza szkoła otrzymała środki finansowe z MEiN i przystąpiła do kolejnej edycji rządowego programu Aktywna Tablica. W październiku 2021 r. szkolnym e-koordynatorem wspierającym Dyrektora placówki w zakresie realizacji programu została pani Justyna Trochimczuk. Powołane zostały zespoły samokształceniowe nauczycieli. W grudniu 2021 r. został zakupiony nowy sprzęt w postaci Magicznej Ściany 2.0 oraz nowe oprogramowania takie jak: Pakiet Ekspert PERCEPCJA WZROKOWO-SŁUCHOWA, programy multimedialne: Autyzm. Rozumienie naśladowania, mowa bierna, Autyzm. Mowa w kontekście społecznym, Pakiet multimedialny: Rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych, Akademia Bambika. Operacje myślowe na Magiczną ścianę, Pakiety pomocy „Niepełnosprawność intelektualna” i inne.
Głównym celem programu jest możliwość stosowania nowoczesnych technologii w procesie dydaktycznym, a także podniesienie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bogata baza dydaktyczna w postaci nowoczesnych narzędzi cyfrowych, które zostały wybrane zgodnie z potrzebami naszych uczniów, przyczyni się do uatrakcyjnienia zajęć edukacyjnych oraz będzie ogromnym wsparciem w terapii. Nauczyciele systematycznie poszerzają swoją wiedzę z zakresu wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych w edukacji, biorąc udział w licznych szkoleniach, warsztatach, webinariach. W ramach programu Aktywna Tablica powołana została Międzyszkolna Sieć Współpracy nauczycieli naszej szkoły oraz nauczycieli Szkoły Podstawowej Jasny Cel w Białymstoku. Na stronie internetowej naszej szkoły w zakładce AKTYWNA TABLICA zamieszczane będą scenariusze zajęć z wykorzystaniem TIK (technologii informacyjno-komunikacyjnych).
ul. Krakowska 19
15 - 875 Białystok
tel/fax (85) 742-13-41
Dyrektor Anna Małgorzata Samborska