W bieżącym roku szkolnym Zespół Placówek Szkolno-Wychowawczych w Białymstoku wzbogacił się o nowe urządzenia do komunikacji alternatywnej i wspomagającej.
Z inicjatywą zakupu urządzeń wyszła Pani Dyrektor Dorota Rodziewicz w porozumieniu z paniami logopedkami, działającymi w ramach Zespołu do spraw AAC. Dostrzegaliśmy potrzebę zapewnienia każdemu niemówiącemu uczniowi dostępu do pomocy wysokiej technologii. Dotychczas placówka posiadała niewystarczającą ilość specjalistycznego sprzętu do alternatywnego i wspomagającego porozumiewania się. Z pomocą przyszło Miasto Białystok, dzięki któremu w ramach „Programu wyrównywania różnic między regionami III” w obszarze B zakupiono 8 zestawów MÓWik 2.0 wraz z tabletami 10,4’ i etui, 1 zestaw MÓWik 2.0 wraz z tabletem 8,7’ oraz 2 systemy sensor przycisk USB. Poszerzyliśmy również ofertę terapeutyczną szkoły o stacjonarny system do alternatywnej komunikacji z modułem sterowania wzrokiem oraz kamerą Tobii PcEye. Zgodnie z naszym celem aktualnie w każdej klasie znajduje się przynajmniej jeden tablet z protezą mowy MÓWik. Coraz częściej uczniowie korzystają także z własnych urządzeń, zakupionych przez rodziców korzystających z dofinansowania ze środków PEFRON.
MÓWik jest jedynym w pełni polskim programem dla osób, które z różnych powodów nie mogą mówić lub mówią niewyraźnie i w efekcie są słabo, bądź w ogóle nierozumiane przez rozmówców. Każde urządzenie posiada wbudowane oprogramowanie językowe i syntezator mowy - użytkownik wskazuje symbole oznaczające to, co chce powiedzieć, a następnie urządzenie wypowiada głośno wskazane słowa. Nasi uczniowie uczą się mówić MÓWikiem i dużym zainteresowaniem z niego korzystają, zarówno podczas zajęć, jak i przerw, dzięki czemu mogą wyrażać potrzeby i prośby, wybierać temat do rozmowy czy uczestniczyć w różnych codziennych sytuacjach społecznych w szkole. MÓWiki pozwalają na skuteczniejszą komunikację oraz poszerzają zasób leksykalny i budują wiedzę o świecie. Ekrany dotykowe ułatwiają korzystanie z programu, dzięki czemu uczniowie szybko uczą się poruszania po tablicach tematycznych, znajdują interesujące ich słownictwo. Możliwość wyrażania siebie, dzielenia się ważnymi wydarzeniami z własnego życia, życia klasy czy szkoły przynosi dzieciom dużo radości i budzi motywacje do komunikowania się. MÓWiki ułatwiają również naukę- pozwalają na tworzenie folderów tematycznych związanych z omawianym blokiem tematycznym, pomagają w poznawaniu liter i cyfr. Korzystanie z urządzenia ułatwia uczniom specjalne etui, dzięki któremu możemy ustawić tablet na ławce, przenieść go na ramieniu a także możemy być pewni, że w sytuacji awaryjnej ochroni nasze narzędzie do porozumiewania się przed zniszczeniem.
Stacjonarny system do alternatywnej komunikacji z modułem sterowania wzrokiem oraz kamerą Tobii PcEye jest kolejnym urządzeniem nowej generacji pozwalającym uczniom z największymi ograniczeniami fizycznymi na kontaktowanie się ze światem, wyrażanie swoich potrzeb, a co ważne mobilne z niego korzystanie. Stwarza to nowe, nieocenione możliwości dla uczniów, których jedynym kanałem porozumiewania się jest wzrok.
Zapraszamy do fotogalerii